Η «βιώσιμη ανάπτυξη» ορίζει εχθρούς και φίλους της ανθρωπότητας. Ποιοι είναι;

sustainableΑν το δούμε σε επίπεδο αυθορμητισμού, ποιος θα μπορούσε να έχει αντίρρηση εξαρτημένου ανακλαστικού στον όρο «ανάπτυξη»; Όταν όμως η ανάπτυξη αυτή χαρακτηρίζεται ως «βιώσιμη» τότε κάθε τυχόν ένσταση ή αντίρρηση περνά μέσα από ένα φίλτρο με πολύ πολύ στενότερες τρύπες απ’ ό,τι η «ανάπτυξη». «Βιώσιμη» σημαίνει «αντίδραση σε μια σταθερά επερχόμενη απειλή». Όμως, είτε ξεκινήσει κάποιος από την αγγλική διαγραμματική επεξήγηση, είτε από την ελληνική της μετάφραση, δεν θα έχει την παραμικρή αμφιβολία ότι η απειλή είναι αποπροσωποποιημένη και κατακερματισμένη σε γήινες περιφέρειες, ενώ αντίθετα, οι εμπνευστές αυτής της «ανάπτυξης» είναι οι επώνυμοι που μάχονται από κοινού σε διεθνικό επίπεδο υπέρ του ανθρώπου.

Το μήνυμα είναι σαφές και δείχνει να μην δέχεται την παραμικρή αμφισβήτηση. Κάποιες κατά τόπους πολιτικές στερούνται οικοσυνείδησης, την οποία σε αφθονία διαθέτουν ορισμένοι ηγέτες κρατών και οι διεθνείς οργανισμοί μέσω των οποίων εκφράζονται. Το μήνυμα αυτό είναι τόσο αντιφατικό, ώστε να δικαιολογεί την προσεκτική επιλογή των λέξεων εκείνων που θα προκαλούν τη μεγαλύτερη δυνατή εμπλοκή μιας αυθόρμητης αντίδρασης.

Ποιοι είναι αυτοί που προκαλούν δεινά στον πλανήτη; Ποιοι είναι οι αντίπαλοί τους και γιατί έχουν την ανάγκη να εκφραστούν σε διεθνές επίπεδο; Ακόμα πιο περίεργο: γιατί μια τόσο αγαθή πρόθεση έχει ανάγκη να προστατευτεί προκαταβολικά από κάθε αντίλογο; Γιατί αυτή η αγαθή πρόθεση θυμίζει -ως πολιτική- πλείστες άλλες κυβερνητικές πολιτικές της πολιτισμένης Δύσης εναντίον των πολιτών τους; Γιατί προσωποποιεί και αποπροσωποποιεί κατά βούληση; Γιατί κρίνει ανεπαρκείς τους υπάρχοντες θεσμούς, όταν αιώνες τώρα, τους υπερεπαινεί και τους θεωρεί κατάκτηση του ανθρώπου έναντι του σκότους; Ποιος είναι το σκότος αυτή τη φορά; Ποιος όρισε ως ισοδύναμες και πρωτογενείς έννοιες την κοινωνία, την οικονομία και το περιβάλλον; Ποιος όρισε το «ανεκτό»; Πώς ορίζεται τώρα το «δίκαιο» σε σχέση με την τελευταία του εκδοχή, αυτή του δυτικού διαφωτισμού; Και γιατί αυτό το «δίκαιο» είναι μικρότερης αξίας για τον άνθρωπο από το «βιώσιμο«. Ο αγγλικός όρος είναι sustainable και έχει ένα σαφώς μεγαλύτερο εννοιολογικό-ψυχολογικό φορτίο από την βιωσιμότητα.

Όλα αυτά θυμίζουν -για να μην πούμε ταυτίζονται- με την επικοινωνιακή τεχνική βάσει της οποίας ο Έλληνας κρίνεται «ασύμφορος» για ιδιωτικό δανεισμό και υποχρεώνεται να μεταρρυθμιστεί, με αντάλλαγμα κρατικούς δανεισμούς που θα τον καταστήσουν περισσότερο ασύμφορο στον ιδιώτη δανειστή. «Φίλος» είναι πλέον το «αλληλέγγυο κράτος-εταίρος» και «εχθρός» είναι ο μη μεταρρυθμισμένος Έλληνας, ο οποίος όταν μεταρρυθμιστεί, θα αποτελεί μεγαλύτερο εχθρό για τον εταίρο, αφού το χρέος του θα είναι «μη βιωσιμότερο». Εξίσου αυθαίρετα, όπως το «δίκαιο» στην «βιώσιμη ανάπτυξη» ορίζεται ο «ασύμφορος» Έλληνας στην Ευρώπη, αφού ο Ολλανδός, ο Βρετανός και ο Γάλλος χρωστάνε τα ίδια ή περισσότερα. Εξίσου παράλογα όπως η «βιωσιμότητα», ορίζεται και το «κράτος δικαίου»: δεν μπορεί να υπάρξει, αν δεν χρωστάει. Δεν είναι λοιπόν πρωτόγνωρο ότι ο «εχθρός» της βιωσιμότητας είναι άφαντος. Φανερή επίθεση από άφαντο εχθρό υπάρχει; Όχι μόνον υπάρχει, αλλά και διδάσκεται.

Σε τελική ανάλυση: Πώς ορίζονται τα δεινά του ανθρώπου; Πώς ορίζεται η ανθρωπιά; Από πού απορρέει η έννοια του δικαίου; Πώς προέκυψε αυτή η «mother earth», ποιος την υπερασπίζεται και έναντι ποίου; Του missing father; Μήπως όλη αυτή η πολιτική της «βιωσιμότητας» και της «agenda 21» καθορίζει με πολύ μεγαλύτερη αυστηρότητα εχθρούς και φίλους της ανθρωπότητας;

τΚτΙ

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Η «βιώσιμη ανάπτυξη» ορίζει εχθρούς και φίλους της ανθρωπότητας. Ποιοι είναι;

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s